Winkelwagen 0

Winkelwagen

Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.


Mijn naam is Jonneke Koekhoven en ik werk sinds 17 jaar met kinderen en jongeren met autisme. Via mijn bedrijf KOEKIE (www.symptomen-autisme.nl) bied ik individuele begeleiding en geef ik online adviezen en cursussen aan ouders en professionals. Ik vind nieuwe producten die kinderen met autisme kunnen ondersteunen altijd erg interessant en ik probeer ze graag uit tijdens mijn begeleiding. In dit blog zal ik mijn mening en tips geven over het boekje ‘Wat ga jij doen vandaag?’ en de bijbehorende spelkaartjes.


WAT IS ‘WAT GA JIJ DOEN VANDAAG?’ PRECIES?

Via de Autishop kreeg ik een paar setjes ‘Wat ga jij doen vandaag?’. Een setje bestaat uit een boekje en spelkaartjes met als onderwerp ‘dagritme’.  Dat is een onderwerp wat veel geoefend en besproken wordt tijdens mijn begeleiding dus ik was direct blij om dit te mogen testen!

In het leuke boekje 'Wat ga jij doen vandaag?' neemt de auteur ons mee op reis door het dagelijkse leven van een kind. Doordat de verhaaltjes kleine rijmpjes zijn is het boekje voor jonge kinderen leuk en prikkelend. Het verhaal volgt een kind van zonsopgang tot zonsondergang en laat zien welke activiteiten er gedurende de dag plaatsvinden.

De simpele plaatjes in het boek brengen de wereld van het kind tot leven. Op elke pagina staan illustraties die de nieuwsgierigheid van jonge kinderen aanwakkeren. Het kind maakt kennis met ochtendrituelen, zoals opstaan, ontbijten en zich klaarmaken voor de dag. Vervolgens worden verschillende activiteiten gedurende de dag beschreven, zoals spelen, leren, eten en buiten avonturen beleven. Ten slotte wordt het kind voorbereid op een goede nachtrust met rustgevende routines zoals in bad gaan, tandenpoetsen, een verhaaltje lezen en knuffelen.

Bij het boekje zit ook een setje speelkaarten, die je kunt gebruiken als dagritmekaarten en memoriespel. Op die kaartjes staan hele makkelijke en herkenbare pictogrammen die de verschillende activiteiten van de dag laten zien. Deze kaartjes kunnen worden gebruikt om het dagritme van het kind visueel te maken en ze te helpen bij het plannen en organiseren van hun dagelijkse activiteiten. Door de kaartjes te gebruiken, kan het kind zelfstandig de volgorde van de gebeurtenissen in zijn dag bepalen en een gevoel van controle en betrokkenheid ontwikkelen.

Nicole Liefhebber, de bedenker en ontwerper van dit product, heeft uit eigen ervaring gemerkt hoe waardevol en geruststellend het gebruik van de dagritmekaarten kan zijn. Als gastouder heeft ze gezien hoe kinderen regelmatig naar de kaartjes keken om te zien wat de dag nog ging brengen. Dit gaf de kinderen een gevoel van controle en rust, waardoor ze met vertrouwen konden spelen en ontdekken.

'Wat ga jij doen vandaag?' is geschikt voor kinderen in de leeftijd van 2 tot 6 jaar, alhoewel ik zelf denk dat het voor kinderen met een gemiddeld tot hoog IQ vanaf 5 jaar niet meer aansluit. In deze cruciale fase van ontwikkeling kunnen jonge kinderen met autisme profiteren van het verkennen en begrijpen van hun dagelijkse routine.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN DIT BOEKJE EN SPELLETJE VOOR DE ONTWIKKELING VAN KINDEREN?

Het is goed om met jonge kinderen al spelletjes laten spelen en boekjes te lezen over planning, routine en dagritme, omdat dit helpt bij de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden en het aanbrengen van structuur en voorspelbaarheid. Hier zijn een paar redenen waarom ik denk dat dit belangrijk is:
 
  • Ontwikkeling van zelfstandigheid: Door spelletjes te spelen en boekjes te lezen over planning en routine leren kinderen hoe ze hun eigen dagelijkse activiteiten kunnen organiseren. Jonge kindjes hebben hier uiteraard nog hulp bij nodig, maar door ze bewust te maken van de verschillende fases van een dag, geef je ze al een belangrijke basis mee voor zelfstandig plannen op latere leeftijd.
  • Voorspelbaarheid en rust: Voor kinderen met autisme kan het hebben van een voorspelbare dagindeling en routine rust en stabiliteit bieden. Spelletjes en boekjes over planning helpen kinderen om structuur en voorspelbaarheid te begrijpen en te waarderen.
  • Ontwikkeling van timemanagement: Het spelen van spelletjes en het lezen van boekjes over planning en dagritme helpt kinderen om een beter begrip van tijd te ontwikkelen. Ze leren over het verloop van de dag, het verschil tussen ochtend, middag en avond, en hoe ze hun tijd het beste kunnen indelen.
  • Taalontwikkeling: Het lezen van boekjes stimuleert de taalontwikkeling van jonge kinderen. Door boeken te lezen over planning en dagritme leren ze nieuwe woorden en begrippen die verband houden met tijd, activiteiten en routines.
  • Omgaan met verandering: wanneer kinderen een routine begrijpen en eigen maken, wordt het ook makkelijker voor ze om uitzonderingen en veranderingen te begrijpen en accepteren. Als er iets speciaals gebeurt of als er iets verandert in hun dagelijkse routine, zoals een feestdag of een uitje, kunnen kinderen er beter mee omgaan. Ze weten dat soms de dingen anders gaan dan normaal, maar ze hebben nog steeds de vaste routine als een soort houvast. Het begrijpen en accepteren van verandering wordt makkelijker voor kinderen als ze zien dat er ruimte is voor aanpassingen binnen de structuur die ze al kennen.
  • Naast het kennismaken met dagritme zorgt het spelen van het memoriespel ervoor dat het geheugen en de cognitieve vaardigheden van het kind versterkt worden. Het stimuleert de concentratie, het observatievermogen en het vermogen om patronen en overeenkomsten te herkennen. Dit draagt bij aan hun algehele ontwikkeling en helpt hen bij het leren en onthouden van nieuwe informatie.

Dus, als je spelletjes speelt en boekjes leest over planning, routine en hoe de dag eruitziet, helpt dat kinderen met autisme. Ze leren belangrijke dingen en krijgen een vaste volgorde en weten wat er gaat gebeuren. Hierdoor kunnen ze zelfstandiger worden en begrijpen wat tijd is. Ook kunnen ze beter praten en leren ze hoe ze problemen kunnen oplossen.

IN DE PRAKTIJK

In mijn praktijk heb ik met twee van mijn cliënten het boekje gelezen en het spelletje gespeeld. De meiden waren enthousiast en geïnteresseerd terwijl ze zich bezighielden met de pictogrammen en de verschillende activiteiten van een dag. Ik was met hen al een tijdje bezig met het begrijpen van een dagritme. Ze konden de pictogrammen moeiteloos herkennen en benoemen, en ze waren zo trots op zichzelf elke keer als ze er een goed hadden. Wat ik leuk vond om te zien, was dat ze de activiteiten van een dag konden koppelen aan hun eigen ervaringen en routines. Ze waren in staat om hun dagelijkse leven te verbinden met de pictogrammen en ze kwamen met voorbeelden. Een leuke activiteit om ervoor te zorgen dat ze nog beter gingen begrijpen hoe een typische dag eruitziet en wat er allemaal kan gebeuren op een dag. Ze hadden niet alleen veel plezier, maar ze leerden ook op een speelse manier over dagelijkse activiteiten en het belang van planning.

Samen met mijn zoontje van 2,5 heb ik ook het boekje gelezen en gespeeld met kaartjes. Hij vond het superleuk om de kaartjes te zoeken die bij elke bladzijde hoorden. We hebben op een speelse manier kennis gemaakt met de verschillende onderdelen van een dag en ik merkte dat hij het leuk vond. We hebben eerst het boekje gelezen, daarna hebben we de kaartjes op de tafel verspreid en hij zocht er enthousiast naar. Hij vergeleek ze met de plaatjes in het boekje. Het was leuk om te zien hoe hij zijn ogen op de kaartjes richtte en geconcentreerd op zoek ging naar de juiste match. Tijdens het spel en het lezen van het boekje hebben we samen gepraat. Ik stelde hem vragen en benoemde de woorden die bij de routine van de dag horen. Hij herhaalde de woordjes. Dit hielp hem om zijn woordenschat uit te breiden en verbanden te leggen tussen de gebeurtenissen in het boekje en zijn eigen ervaringen.

Ten slotte heb ik het tweede setje van het boekje en het spel cadeau gedaan aan een andere cliënt met autisme en een verstandelijke beperking. Ondanks dat ze niet in de categorie 2-6 jaar valt, vond ze het boekje en de kaartjes leuk om mee te spelen!

 
 

TIPS

Hieronder geef ik nog een paar tips voor het gebruik van het boekje en het spel:

1. Herhaal regelmatig: Het is aan te raden om het boekje en de activiteit regelmatig te herhalen. Telkens wanneer je het boekje leest of het spelletje speelt, zal het kind nieuwe dingen leren. Door herhaling wordt de informatie beter onthouden.

2. Verbind met het dagelijks leven: Koppel de informatie uit het boekje aan de praktijk en het dagelijks leven van je kind. Benoem bewust de woorden die je in het boekje hebt gebruikt gedurende de dag.

3. Maak gebruik van een planbord: Creëer een planbord met dezelfde plaatjes en wijs regelmatig aan op welk moment van de dag het is. Dit helpt je kind om de informatie te visualiseren en te begrijpen.

4. Wees interactief en activerend tijdens het spel: Wees betrokken tijdens het spel en stel veel vragen. Wees enthousiast en benoem wat je ziet. Dit moedigt het kind aan om actief deel te nemen en de informatie te verwerken.

5. Speel het boekje na met poppetjes: Een andere manier om de informatie te herhalen, is door het boekje na te spelen met poppetjes. Op deze manier wordt de informatie op een andere manier ervaren en versterkt.

6. Moedig creativiteit aan: Geef het kind de vrijheid om zijn of haar eigen verhalen en situaties te bedenken die verband houden met het onderwerp van het boekje. Mijn zoontje verzon zijn eigen situaties bij de plaatjes. Dit stimuleert de verbeeldingskracht en betrokkenheid bij het lezen van het boekje en het spelen van het spel.

CONCLUSIE

Na het testen van het boekje "Wat ga jij doen vandaag" en het memoriespel, ben ik enthousiast over dit materiaal. Het boekje en het spel zijn duidelijk bedoeld voor jonge kinderen en bieden een leuke manier om speels te beginnen met het leggen van een basis voor de Executieve Functies planning, organisatie en timemanagement.

Het boekje en het spel maken kinderen bewust van tijd, dagelijkse activiteiten en het nemen van beslissingen. Door herhaling en interactieve betrokkenheid leren kinderen nieuwe informatie en kunnen ze deze op een praktische manier toepassen.

Ik ben van mening dat het belangrijk is om zo vroeg mogelijk te beginnen met het aanleren van vaardigheden op het gebied van planning, organisatie en timemanagement. Deze fundamenten zullen kinderen helpen om later in het leven effectief om te gaan met verantwoordelijkheden, planning en tijd.


Ga naar het boekje "Wat ga jij doen vandaag?"
  Jonneke Koekhoven     11-09-2023 10:12     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Over ons

Jeroen en Mariska Veehof zijn ervaringsdeskundigen op het gebied van autisme, zij zijn de trotse ouders van drie zonen waarvan twee met de diagnose. Autishop is uitgegroeid tot de leverancier met een breed assortiment aan producten. Dankzij een gunstige prijsstelling, deskundig advies en snelle levering weten steeds meer particulieren, scholen en instellingen Autishop te vinden.

Heeft u vragen?

Neem contact op met Mariska voor vragen of advies:
info@autishop.nl of +31 (0) 6 1340 6669

Inschrijven voor de nieuwsbrief




Aanmelden

Alle bedragen zijn inclusief btw - Powered by CCV Shop software webshop